Snow Leopard haalt elke dag nieuwe malware definities op
Mac OS X  donderdag, 02 juni 2011 10:11
van de dat-is-mal redactie.
ImageDe nieuwste veiligheidsupdate voor Snow Leopard, die gisteren verscheen, bevat een malware detectie waarvan de definities elke dag worden ververst. Dit heeft Apple bekend gemaakt.

Mac OS X 10.6 Snow Leopard detecteert malware en waarschuwt wanneer men probeert de malware te installeren.

Ook is er een instelling verschenen in de Systeemvoorkeuren onder "Beveiliging". In het tabblad "Algemeen" is een vinkje toegevoegd "Werk lijst voor veilige downloads automatisch bij".

De nieuwe functie van Mac OS X is géén virusscanner; de harde schijf wordt niet gecontroleerd op de aanwezigheid van malware. Alleen bij het openen en installeren van gedownloade bestanden wordt gecontroleerd of het betreffende bestand als onveilig wordt beschouwd.

Wel controleert het systeem of er een variant van MacDefender reeds is geïnstalleerd. MacDefender wordt dan automatisch verwijderd.

Mac-gebruikers wanen zich relatief veilig en gebruiken daarom vaak geen beveiligingssoftware.

Hoewel er nog geen virussen of worms zijn die zichzélf via Mac OS X automatisch kunnen verspreiden, zijn Trojaanse Paarden wel degelijk een gevaar.

En Trojaans Paard is software die zich voordoet als iets anders, waardoor de gebruiker zélf de installatie ervan uitvoert.

De veiligheidsupdate en nieuwe anti-malware functie van Mac OS X bieden bescherming tegen het installeren van dergelijke software.

Bron: Apple Support.

     

reactiesToon reacties vanaf waardering. (help)
 
Donateur


karma:

1. 02-06 11:13   interessant


Leuk effect als die definitielijst binnenkort miljoenen entries bevat. Kun je bij elke download 10-20 seconden wachten op een veiligheidscheck ;-) . Los daarvan wel een goed initiatief. Misschien is het tijd om ook een sandbox voor sudo te maken, waar rare hacks in bash scripts niet meer zo makkelijk geëxploiteerd kunnen worden. Hetzij goed of kwaad.

 
 



karma:

2. 02-06 17:08   interessant


Klinkt als een slim systeem. Dat wachten hoeft natuurlijk niet, elke dag dat je verbinding maakt met internet kan je mac verbinden met de server en de definities checken en updaten als dat nodig is. Zonder dat jij het merkt is dat zo gefloept.

 
 
Dromend


karma:

3. 02-06 18:14   informatief


citaat:
Mac-gebruikers wanen zich relatief veilig en gebruiken daarom vaak geen beveiligingssoftware.
 
Wellicht een klein begin tegen een groter einde van de veiligheid van ons geliefde OSX. Het kan natuurlijk niet uitblijven dat er dergelijke systemen nodig zijn de gemiddelde, argeloze gebruiker te beschermen tegen zijn eigen handelen. Te vaak wordt er gezegd: Er is geen beveiligingssoftware nodig op de Mac. Een paar dagen geleden schreef ik nog: Een systeem is zo veilig als de gebruiker die er achter zit. 
 
Apple heeft dit op tijd ingezien. Er is meer nodig dan het soort systeem dat OSX nu is, om de gebruiker te vrijwaren van een spyware-, adware- of trojan-vrij systeem. Ik gebruik expres deze termen aangezien er nog geen echte virussen bekend zijn voor OSX. De eigenschap van malware is dat de gebruiker deze zelf binnenhaalt en/of installeert, waarmee we weer terug zijn bij mijn hoofdargument: Bescherm de achteloze gebruiker tegen zichzelf.

 
 



karma:

4. 02-06 19:30   interessant


Helaas zijn ook de Apple gebruikers een keer aan de beurt voor virussen. 
Wat zou een goede virusscanner zijn? 
Binnenwerk: Niet mee eens: je weet toch pas als je iets hebt binnengehaald, wàt je precies hebt binnengehaald? Dat zou betekenen dat je nooit meer software moet downloaden. 
Net zoiets als niet meer autorjden om geen auto ongelukken te krijgen. 
 
Ik wil gewoon dat alles wat ik binnenhaal wordt gecontroleerd voordat het wordt uitgepakt, geinstalleeerd enz. Simpel toch?

 
 
Donateur


karma:

5. 02-06 21:30   ...


@pieter12345: 
dat ben ik dan weer niet met jou eens. Wanneer je downloadt behoor je naar mijn idee overtuigd te zijn van de betrouwbaarheid van de site die de download aanbiedt. 
 
Even in het algemeen: wat blijft het toch een vreemde mentaliteit om de verantwoordelijkheid altijd maar weer buiten jezelf te leggen: "Ik wil software kunnen downloaden, en een ander (aanbieder of AV-bedrijf) zorgt maar dat het veilig is." 
Nee, overtuig jezelf ervan dat de aanbieder integer is. Jíj bepaalt wat er op jouw computer komt, of wordt uitgevoerd. 

 
 



karma:

6. 02-06 22:26   interessant


Volledig eens met iDeez en Binnenwerk. 
 
Ook een goeie vraag van Pieter12345 trouwens: hoe lang mogen we ons nog veilig wanen voor virussen en dergelijke meer? Steeds meer mensen kopen een Mac, gewoon om een Mac te hebben. Apple is 'in', of niet soms? En hoe meer gebruikers, hoe meer gevaar we lopen... Dan worden ook wij interessante doelwitten voor virussen.

 
 
Dromend


karma:

7. 02-06 22:34   interessant


citaat:
je weet toch pas als je iets hebt binnengehaald, wàt je precies hebt binnengehaald?
 
 
En daar zit 'm nu de clou: Wanneer ik een bepaalde applicatie wens te gebruiken informeer ik mezelf vooraf op diverse fora: Wat zijn de ervaringen van anderen, hoe is de staat van dienst van de ontwikkelaar enzovoort. Ik ben een kritische gebruiker van software. Op mijn computer(s) staan naast de gebruikelijke programma's weinig extra dingen. Wanneer ik programmatuur nodig heb koop ik die bij een erkende leverancier. 
 
Bij veel mensen die ik ken of die ik op fora tegenkom gebeurt eerder het tegenovergestelde: Ze halen voor elke scheet die ze dwars zit een tooltje van het net, en dan bij voorkeur via een of andere torrent-dienst omdat ze dan niet hoeven te betalen voor software. Wanneer die programmatuur dan ook nog eens buggy blijkt te zijn halen ze nog meer troep binnen om de processorkoelers te kunnen beïnvloeden, periodieke scans van het systeem uit te voeren en weet ik veel wat nog meer. Na twee jaar begint het klagen dat hun systeem zo langzaam is geworden en ook dáárvoor halen ze weer van alles binnen. 
 
En oja, ontopic: Dan heb ik het dus nog niet eens over virussen of malware e.d.

 
 



karma:

8. 02-06 22:39   ...


@iDeez, 
Je kan overtuigd zijn van de betrouwbaarheid van de site, maar dat houdt niet in dat je het altijd goed inschat. Het lijkt me daarom veilig voordat ik iets installeer/unzip er een check wordt gedaan. Of dat nou door Apple is of door een Norton Antivirus ofzo. 
Wat is er mis aan mijn mentaliteit als ik software koop die dit mogelijk maak??? Misschien is er iets met jouw perceptie mis? 
 
Ik kan me niet voorstellen dat iemand het niet fijn vind dat de gedownloade bestanden niet eerst even worden gechecked. 
 
@Applekized: inderdaad, het is niet de vraag of er virussen e.d. komen maar wanneer ze komen, want dat ze komen is 100% zeker. 

 
 
Donateur


karma:

9. 02-06 22:40   interessant


;-) Jongens toch.....malware en virussen...twee totaal verschillende zaken. Ik gebruik zelf twee systemen op twee aparte machines. Op de NAS staan alle bestanden en de backup draait weer op een andere machine. In mijn waanzin-Windows periode zo neergezet en met succes meerdere keren de boel weten te redden. Sinds twee jaar fullblown Apple overgeschakeld, inclusief hetzelfde download en fileshare gedrag. En dus sinds twee jaar geen backup meer hoeven te redden. Het feit dat Apple zo populair wordt, betekent niet dat er Virussen ontwikkeld worden, want die zijn kansloos. Ook doordat de gemiddelde Applegebruiker iets beter nadenkt wanneer er ergens "druk hier voor gratis systeemcheck!" staat. Malware is een ander verhaal, en het is goed dat Apple de gebruiker voor zichzelf gaat beschermen. En dat dit in een besturingssysteem zit, is uniek. En dat dit niet 10 euro per maand kost is unieker.

 
 
pieter12345 
[verborgen]   -3 argumentloos

 
 
pieter12345 
[verborgen]   -1 argumentloos

 
 



karma:

12. 03-06 10:20   ...


Reden te meer om bij Amazon, Bol, iTunes, FreeRecordshop en AppStores te downloaden. Dan weet je dat je de bron kan vertrouwen.

 
 



karma:

13. 03-06 11:09   ...


Ik heb windows, heb geen antivirus, download dagelijks torrents, en heb nog nooit een virus gehad. Als gebruiker moet je gewoon weten wat je afhaald, en als je een mp3tje afhaalt en oeps dat is een .exe, nou redelijk logisch dat er dan iets niet klopt.

 
 



karma:

14. 03-06 12:00   ...


Heb je wel een virusscanner? anders kan je namelijk nooit weten of je wel of geen virus hebt ;)

 
 
Koning(in)


karma:
online:

15. 03-06 23:38   interessant


Eigenlijk wel interessant dat er nu toch wat meer malware in opkomst is voor de Mac. Ik ben namelijk zeer benieuwd of en hoe Apple het voor elkaar krijgt een gebruiksvriendelijke manier te vinden om het systeem ertegen te beschermen, zonder dat het enorm veel resources kost. 
 
Het zou toch fijn zijn als er straks vanuit Cupertino een profylactisch vaccin komt inplaats van de duizenden therapeutische vaccins zoals die nu in Windows-land beschikbaar zijn. (bij wijze van spreken dan, want of de huidige vaccins werkelijk therapeutisch of toch profylactisch zijn valt nog over te twisten...)

 
 
Donateur


karma:

16. 04-06 14:43   interessant


@Dr.Bob: Ik denk dat de beste profylactische methodiek voorlichting ingebouwd in de OS is, zoals Apple nu ook een beetje doet. Als bijv. de website van een populaire app als de Onyx App en de hacker hebben van te voren een gehackte versie gemaakt van deze app en iedereen gaat het via de (auto-)update downloaden, dan denkt de gebruiker dat het een veilige app is. Met een beetje pech tref je dan grote getalen mensen in een keer. Dat kan lijkt mij gewoon bijna niet voorkomen worden door Apple zelf.

 
 
In diepe slaap


karma:

17. 05-06 14:45   ...


@dydefox In het supportdocument definieert Apple 'malware' als volgt: "Malware includes viruses, worms, trojan horses, and other types of software that can damage the software on your system or violate your privacy." Malware en virussen zijn volgens Apple dus niet "twee totaal verschillende zaken" zoals jij zegt. 
 
Verder lijkt me deze update toch echt een flinke stap in de richting van een actieve 'malware-scanner'. Apple geeft immers aan dat deze update additionele bescherming geeft door het systeem te controleren op de aanwezigheid van MacDefender "and its known variants". 
 
En zo verschilt de functionaliteit die Apple inbouwt in Mac OS X in wezen niet van een anti-virus systeem van fabrikanten als Norman, Norton en aanverwanten. In de volksmond worden pakketten van deze fabrikanten nog steeds 'anti-virus pakket' genoemd. Maar ook zij proberen op precies dezelfde wijze wormen en trojans af te weren. 
 
@dydefox Kun je aangeven waarom jij denkt dat virussen voor Mac OS X volgens jou kansloos zouden zijn? Regelmatig lees ik berichten die duiden op mogelijke veiligheidslekken in Mac OS X. In welk opzicht verschilt Mac OS X van andere besturingssystemen? 
 
@dydefox Ook Mac-bezitters zijn maar mensen. En ieder mens komt met zijn gebreken. Niet iedereen waakt over zijn systeem zoals jij dat doet. En dan nog: er zal maar iemand zijn die slimmer is dan jij en ik en alle Mac-liefhebbers bij elkaar en ervoor zorgt dat we er met open ogen intuinen. Misschien hebben we op dit moment allemaal wel een toekomstige sluipmoordenaar op ons systeem staan, die wacht op een signaaltje van de maker om te ontwaken... Hoeveel programma's heb jij in de loop van de jaren geïnstalleerd? En hoe goed ken jij de makers? Weet je zeker dat zij niets kwaads in de zin hebben? 
 
Als ik de soms ronduit kwaadaardige reacties lees van Windows- of Linux-adepten op berichten van 'de Mac-fanboys', dan vermoed ik dat niet iedereen Apple-gebruikers een warm hart toedraagt.

 
 



karma:

18. 05-06 14:51   interessant


HaaJee heeft ze goed op een rijtje. 
Ik denk dat het allemaal minder rooskleurig is als men ons doet vermoeden. We moeten gewoon steeds meer gaan oppassen vandaag de dag en dat zal in de toekomst erger worden.

 
 
Dromend


karma:

19. 07-06 13:07   ...


@Hajee: Jammer dat ik geen modpointl's meer heb.. Perfect evenwichtig commentaar. 
Blijft over mijn simpelvraag: waarmee werken hackers?

 
 

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reacties geven.
Log in of registreer.

Jouw account
Gebruiker

Wachtwoord
Onthoud

Wachtwoord kwijt
Registreer gratis
 
banner