Mac OS X
Alles over Mac OS X en bijbehorende onderdelen, zoals Finder, Dock, Spotlight en DashBoard. Geen Classic of OS9.

Forumindex          
Nieuwe posts   Favorieten   Mijn onderwerpen   Onbeantwoord   Privéberichten
  1 cleane instal en 2 nieuwe partitie
pagina: 1 2    

LET OP! Dit onderwerp is meer dan 12 maanden oud; er kan niet meer op gereageerd worden.

Onderwerp: Mac OS X algemeen
 dozen

jabeek
Imac 2pentium

26-01-2012 20:11 Link   Favoriet   Citeer
Misschien is dit al 100 000 keer gevraagd, maar hoe kun je met snow leopard een cleane instal maken? Dat wil zeggen ik wil de harde schijf helemaal wissen en een cleane instal van mijn os en mijn programma's maken? Mijn schijf raakt namelijk te vol! 
Ik dacht eerst ik kan nu terug naar mijn vroegere pas geinstalleerde pc terug keren maar dat gaat helemaal niet... tenminste of ik doe wat fout....? 

Verder heb ik nog een vraag: hoe kun je bij een nieuwe mac een extra partitie maken waar ik dus alle informatie kan opslaan? 
groeten 
dozen

Toon reacties vanaf     waardering.
Reacties
 Verzineenswat

26-01-2012 21:56   score: ... Link   Citeer
Misschien stel ik domme vragen hoor, maar: 

Waarom zou je een "clean install" doen als je schijf vol loopt? Is wissen wat overbodig is niet makkelijker? 

En waarom is een extra partitie handig?

Deskman
Ere-moderator

26-01-2012 22:50   score: interessant Link   Citeer
Clean installs zijn al jaren uit de mode. Maar het kan wel. Met Lion is het alleen wat ingewikkeld. De makkelijste methode is om met de alt-toets ingedrukt op te starten en dan vanaf de 'recovery HD' op te starten, je partitie die je wilt overschrijven met disk-utility wissen, eventueel partitioneren (ook uit de mode trouwens) en dan Lion opnieuw installeren. 

Een heel gedoe omdat er ook nog een download van 4 GB in dit proces verwerkt zit. 

Dus de terechte vraag van @dinges hierboven: Why?? 

Dat van dat terug naar de oude PC kan ik even niet volgen. Of denk je dat OSX een soort Windows is?

(gewijzigd 26-01-2012 22:51 door Deskman)

Dr.Bob

Leiden
iMac 24" 3,06 GHz

27-01-2012 08:15   score: informatief Link   Citeer
Je bent, sneller en makkelijker klaar door gewoon te kijken waar de meeste ruimte wordt ingenomen met het programma GrandPerspective. 

Een extra partitie maken voor alleen maar data opslag is ook totaal onhandig. (wat als een van de twee partitie opnieuw vol raakt?) 

Wat je bedoelt met 
dozen schreef:
Ik dacht eerst ik kan nu terug naar mijn vroegere pas geinstalleerde pc terug keren maar dat gaat helemaal niet... tenminste of ik doe wat fout....?
is ook mij een raadsel.

(gewijzigd 27-01-2012 08:15 door Dr.Bob)

dozen

jabeek
Imac 2pentium

27-01-2012 11:47   score: ... Link   Citeer
hartelijk dank voor de leerzame reacties. Inderdaad is mijn cleane instal idee een oude angst uit mijn windowsverleden 
bestaan er richtlijnen of handleidingen om overtollige bestanden te wissen? 
groeten 
dozen

Deskman
Ere-moderator

27-01-2012 13:02   score: ... Link   Citeer
Er zijn geen overtollige bestanden...

Verzineenswat

27-01-2012 13:04   score: ... Link   Citeer
dozen schreef:
hartelijk dank voor de leerzame reacties. Inderdaad is mijn cleane instal idee een oude angst uit mijn windowsverleden 
groeten 
dozen

Ook onder windows heb ik jarenlang gewerkt zonder flauwekul als een clean install. Waar dat idee vandaan komt onder windowsgebruikers blijft me een raadsel. Als je je huis moet opruimen steek je het toch ook niet in de hens?

Dr.Bob

Leiden
iMac 24" 3,06 GHz

27-01-2012 13:17   score: interessant Link   Citeer
dozen schreef:
groeten 
dozen

Nee, daar zijn geen richtlijnen voor, net zo min als er richtlijnen zijn voor het opruimen van je huis. Je moet gewoon weggooien wat je niet meer nodig hebt, dan komt er vanzelf ruimte vrij. 

Er bestaan wel programma's waarmee je inzichtelijk kunt krijgen. Kijk daarvoor in dit draadje.

dozen

jabeek
Imac 2pentium

27-01-2012 16:28   score: informatief Link   Citeer
hoera ik heb het al gevonden! 
Ik luister erg veel naar podcasts van de duitse en nederlandse radio. aangezien ik deze soms autommatisch download en beluister ben ik lange tijd vergeten die op te ruimen. 
Hartelijk dank voor jullie meedenken. 
groeten dozen

1 cleane instal en 2 nieuwe partitie
pagina: 1 2    
Jouw account
Gebruiker

Wachtwoord
Onthoud

Wachtwoord kwijt
Registreer gratis

banner