Mac OS X
Alles over Mac OS X en bijbehorende onderdelen, zoals Finder, Dock, Spotlight en DashBoard. Geen Classic of OS9.

Forumindex          
Nieuwe posts   Favorieten   Mijn onderwerpen   Onbeantwoord   Privéberichten
  Fout aan harde schijf

LET OP! Dit onderwerp is meer dan 6 maanden oud.
De informatie of discussie is mogelijk verouderd of niet meer van toepassing.

Onderwerp: Mac OS X algemeen
 ino94

Leiden
iMac, MacBook, iPhone

10-06-2011 22:17 Link   Favoriet   Citeer
Hallo allemaal ! 

Mijn harde schijf geeft een foutmelding bij het installeren van software. Het komt er na controle van de schijf op neer dat ik hem opnieuw moet installeren. Echter geen flauw idee hoe ik dat moet doen, want je kan bij het Schijfhulpprogramma / Disk Utility niet de schijf zelf verwijderen. 

Iemand enig idee?

Toon reacties vanaf     waardering.
Reacties
 iDeez
Donateur

Midden-Nederland
Zo'n alles-in-één ding

11-06-2011 10:26   score: interessant Link   Citeer
Voordat je alles van je HD gooit, vraag jezelf eerst een paar dingen af: 
- heb ik een softwareprobleem of een hardwareprobleem, en kan ik dit uit de foutmeldingen aflezen; 
- heb ik een backup van mijn documenten en de aangeschafte programma's; 
- wil ik een 'clean install' (dus weer terug naar de situatie als ware het een nieuwe computer), of wil ik een nieuwe installatie van de systeemsoftware met behoud van alle programma's, documenten en instellingen? 

Je kunt, als je dat wilt, de 'antwoorden' natuurlijk hier weer posten, dan denken we weer met je mee

ino94

Leiden
iMac, MacBook, iPhone

11-06-2011 13:54   score: ... Link   Citeer
Er valt niet veel te zien. Hij meldt na schrijfcontrole dat de er een fout aan de harde schijf zit, en de computer daarom opnieuw geïnstalleerd moet worden. 

Ik heb niet het idee dat er een fysiek defect is aan de computer, maar dat het gewoon 'in het hoofd' van de computer zit. De rest van het systeem loopt nog prima. 

De backup heb ik, dus wat mij betreft gooi ik alles eraf en begin opnieuw. 

Dus dan is de eindvraag: hoe krijg ik dat systeem opnieuw geïnstalleerd?

zorro
Hyperactief

capistrano
iMac

11-06-2011 17:09   score: interessant Link   Citeer
Pak je installatie DVD steek deze inde DVD drive en doorloop de vragen.  
Rest wijst zichzelf.

Dr.Bob
Koning(in)

Leiden
iMac 24" 3,06 GHz

11-06-2011 18:27   score: interessant Link   Citeer
Ho stop! Zeer waarschijnlijk is een herinstallatie niet nodig! Wat was de exacte te foutmelding? Welke software was je aan het installeren? En wat zegt het schijfhulpprogramma over je harde schijf? 

Mocht je toch een clean install willen doen, check dan eerst of je backup wel goed te lezen is.

ino94

Leiden
iMac, MacBook, iPhone

15-06-2011 14:08   score: ... Link   Citeer
Foutmelding was dat het besturingssysteem opnieuw geïnstalleerd dient te worden. Dus ja, daar zit niet veel meer op. 

Backup is goed te lezen, getest op andere computer [en die bevat ook hetzelfde, dus maakt niet veel uit]. 

Enige probleem is nu dus dat ik geen idee heb hoe ik dat ding moet herinstalleren.

Dr.Bob
Koning(in)

Leiden
iMac 24" 3,06 GHz

15-06-2011 14:38   score: interessant Link   Citeer
Ik heb nog nooit een foutmelding op OSX gezien die zegt dat je jouw OS opnieuw moet installeren. En eerlijk gezegd geloof ik niet dat het ooit nodig is. Ik zou als ik jouw was even een screenshot van die foutmelding hier neerzetten. 

Komt die melding uit Disk Utility? Of van de software zelf.

(gewijzigd 15-06-2011 14:40 door Dr.Bob)

zorro
Hyperactief

capistrano
iMac

15-06-2011 15:22   score: interessant Link   Citeer
Is dit niet die melding die je kunt krijgen na schijfcontrole dat er een fout is geconstateerd die alleen hersteld kan worden door schijfcontrole uit te voeren via de installatie DVD?

Fout aan harde schijf
Jouw account
Gebruiker

Wachtwoord
Onthoud

Wachtwoord kwijt
Registreer gratis