Apple notebooks
Alles over de PowerBook, iBook en MacBook.

Forumindex          
Nieuwe posts   Favorieten   Mijn onderwerpen   Onbeantwoord   Privéberichten
  Macbook gevallen, harde schijf defect?
pagina: 1 2    

LET OP! Dit onderwerp is meer dan 12 maanden oud; er kan niet meer op gereageerd worden.

Onderwerp: MacBook
 Whoolie

04-01-2011 16:35 Link   Favoriet   Citeer
Hoi, mijn MacBook (Alu unibody 2GHz eind 2009) is gevallen, nogal hard helaas. Zichtbare schade: invoer DVD-rom lichtelijk krom, hier past helaas net geen DVD meer in. Batterijklep was ook niet meer helemaal in orde, maar dit is met wat zorgvuldig buigwerk opgelost. 

Maar nu het volgende; sinds die valpartij, 'hangt' mijn MacBook regelmatig enkele seconden tot een halve minuut, d.w.z. ik kan niets meer, in geen enkele applicatie, en dat vrolijke regenboogdingetje verschijnt. Hierna werkt mijn Mac weer naar behoren. Probleem lijkt ook niet te spelen bij het gebruik van m'n (NAS) externe harde schijf, ook niet bij bezoeken van bijvoorbeeld Forums e.d. Maar vooral bij het kijken van filmpjes/flash content via Firefox, het kijken van films die op de interne harde schijf staan, en het downloaden via een P2P client, hierbij krijg ik dan ook de melding 'Disk read error enz enz' 

Nu dus de misschien wel domme vraag: kan ik er van uit gaan dat de harde schijf defect is? Iemand ooit hetzelfde probleem tegengekomen? 

De (misschien) defecte DVD-rom boeit me niet zo, dit kan ik (nadat alle hardware verwijderd is) misschien zorgvuldig rechtbuigen. Zo niet, dan niet. 

Maar ik zou het wel zonde vinden om een harde schijf in m'n Mac te zetten, als iedereen bij voorbaat al aangeeft dat na zo'n valpartij 1000en1 onderdelen defect kunnen zijn. De vraag is dus een beetje of de beschreven symptomen echt harde-schijf-specifiek zijn (vooral het verschil in wat ik doe met Firefox), of dat dit van allerhande oorzaken kan hebben na een valpartij. 

Ik heb verder geen last van ratels in de harde schijf, en de capaciteit e.d. klopt nog gewoon in het systeemprofiel. Ook Schijfhulpprogramma geeft geen eigenaardigheden weer. 

Hellup!

Toon reacties vanaf     waardering.
Reacties
 Tommie1
Ontwakend

Belgium
iMac 21.5 MBP 13' iPad TC

04-01-2011 17:06   score: informatief Link   Citeer
Een juiste diagnose kan pas gemaakt worden nadat je computer opengemaakt wordt, en dan nog.  
Een harde schijf is de grote kost niet, maar wat wel kan is dat er slechte contacten ontstaan zijn, of één of andere component gebarsten. Die kan dan bij voorbeeld bij een bepaalde temperatuur niet meer werken, en na een paar minuten terug weer wel...

Timosha
(verwijderd)

n.v.t.
n.v.t.

04-01-2011 17:50   score: interessant Link   Citeer
Als ik die symptomen zo lees denk ik aan haarscheurtjes. 

Alle componenten in een MacBook zijn SMD (Surface Mounted Devices) en die zijn piepklein. Door hun zeer lage massa breken die niet zo snel. Maar het mobo kan door de impact heel lichtjes verbogen worden waardoor er haarscheurtjes kunnen ontstaan.

Applelized

Macstreet
MacBook Pro 15" medio 2010, iPhone 3GS, iMac 21,5" medio 2011, iPod nano 6th gen

04-01-2011 18:51   score: informatief Link   Citeer
Als ik je een goede raad mag geven... 
Maak een back-up van je MacBook zodat wanneer je HD ervoor kiest er definitief de brui aan te geven, je niet alle bestanden kwijtspeelt. 

Enkele jaren geleden net hetzelfde meegemaakt met de pc. 
Met dank aan mijn hond was die gevallen, werkte nog perfect. 
Drie dagen later echter koos de HD ervoor de eeuwige jachtvelden op te zoeken. 

Verder was Timosha me voor met zijn diagnose...

Binnenwerk
Dromend

Van alles een beetje, na 2007

04-01-2011 20:47   score: interessant Link   Citeer
Zit er niet een of andere val-detectie in de MacBook, die de schade aan je HD (voor zover mogelijk) beperkt? Dat meen ik ooit eens ergens gelezen te hebben? 

Zo snel mogelijk back-up maken in ieder geval...

Timosha
(verwijderd)

n.v.t.
n.v.t.

04-01-2011 20:51   score: informatief Link   Citeer
citaat:
Zit er niet een of andere val-detectie in de MacBook, die de schade aan je HD (voor zover mogelijk) beperkt?

MacBooks hebben inderdaad een SMS (Sudden Motion Sensor) die de leeskoppen in de "parkeerstand" sturen bij een schok.

Sypie
Actief

MacBook Unibody 2,4GHz

05-01-2011 20:50   score: pienter Link   Citeer
Niet bij een schok maar bij het waarnemen van een verschil in G-krachten. Dat is net iets anders

Binnenwerk
Dromend

Van alles een beetje, na 2007

05-01-2011 20:57   score: interessant Link   Citeer
@ Sypie: De valversnelling valt volgens jou niet onder de G-krachten? Voordat een MB de grond raakt heeft deze een vrije val ondergaan, hoe klein ook = versnelling = G-krachten.

Sandbest
Moderator

MacBook Pro 6,2 15-inch (Mid 2010), 2.53 GHz Intel Core i5 (OS X 10.7); iPhone (4s) 32GB (iOS 5)

05-01-2011 21:00   score: interessant Link   Citeer
@Binnenwerk: ik denk dat Sypie bedoelt dat de SMS zijn werkt al doet voor dat de MB de grond raakt (en dus niet pas bij de schok), dat is namelijk wel zo handig, anders is het een beetje mosterd na de maaltijd .

Macbook gevallen, harde schijf defect?
pagina: 1 2    
Jouw account
Gebruiker

Wachtwoord
Onthoud

Wachtwoord kwijt
Registreer gratis

banner